رسانه‌های داخلی باید تاکتیک‌های دشمن در جنگ نرم را بشناسند
نوشته شده توسط : حامد سیفی

خبرگزاری فارس: مدیر عامل خبرگزاری مهر گفت: رسانه‌های داخلی به میزان اطلاع‌رسانی شفاف و منصفانه خود می‌توانند از مخاطبان رسانه‌های بیگانه بکاهند. به همین علت لازم است تاکتیک‌های دشمن را در این جنگ نرم به خوبی بشناسند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس، جنگ نرم اگر چه اکنون به لحاظ توسعه ابزارهای ارتباطی اهمیت اصلی را در رویارویی‌ها یافته است ولی تقریباً قدمتی همپای جنگ سخت دارد.
اگر یک روز «ماکیاول» در کتاب معروف شهریار توصیه می‌کند که برای تسلط بر دشمنانت باید هم شیر باشی و هم روباه، یعنی فرمول برتری را در ترکیب روش‌های تهاجمی سخت و نرم می‌دیده است.
در دهه‌های اخیر هم افرادی چون «جوزف نای» با تئوری‌پردازی زمینه‌ساز تفکری راهبردی در غرب شدند که سلطه فرهنگی و تمدنی را پیش‌نیاز پایدار کردن سلطه سخت‌افزاری می‌داند.
از همین رو است که حضرت امام خمینی (ره) وابستگی فرهنگی را خطرناک و زمینه‌ای برای سلطه‌‌پذیری می‌دانستند و رهبر معظم انقلاب هم حداقل در 18 سال گذشته بارها با تعابیری چون تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی یا استعمار نوین نسبت به آن هشدار داده‌اند.
لذا بیجا نیست که افرادی نظیر «لاتوش» مهمترین مؤلفه تضمین منافع غرب را تحکیم جلوه‌های گوناگون تمدن غرب در جغرافیای مختلف می‌دانند. بر این اساس به طور مثال اگر تمدن و الگوهای فرهنگی غرب جای تمدن و الگوهای فرهنگی اسلامی و ایرانی نشست، غرب خود را پیروز منازعه دیده و وارد فاز جنگ سخت نمی‌شود.

*فارس: مهم‌ترین ابزار جنگ نرم چیست؟

*اسماعیلی: بدیهی است که مهمترین ابزار جنگ نرم تولید «پیام‌های مختلف» و توزیع آن از طریق ابزارهای اطلاع‌رسانی (رسانه‌ها) در جوامع هدف است.
این پیام‌ها قاعدتاً در چارچوب یک اندیشه سیاسی راهبردی و به قصد تأثیرگذاری و انحراف افکار عمومی از واقعیت‌ها تهیه و توزیع می‌شوند تا ضمن تصویرسازی مجازی از حقیقت، باورها و اراده مردم را در حمایت از یک نظام سیاسی تضعیف کرده یا در جهت مخالفت با آن تحریک کند.

*فارس: چگونه می‌توان دشمن را در جنگ نرم ناکام کرد؟

اسماعیلی: در وضعیت حاضر و اهمیتی که ابزارهای نوین ارتباطی در بستر اینترنت یافته‌اند، استراتژی‌های بیگانگان به جنگ نرم معطوف شده و انتظار می‌رود ما نیز با شناخت صحیح تهدیدها و فرصت‌ها این فضای ارتباطی و نیز شیوه‌های اقناعی در اطلاع‌رسانی عمل کنیم. به عبارتی اطلاع‌رسانی قانع‌کننده به مردم قطعاً دشمن را در جنگ نرم ناکام خواهد کرد.

فارس: چه تاکتیک‌ها و تکنیک‌هایی در جنگ نرم به کار برده می‌شود؟

اسماعیلی: پیگیری اهداف سلطه‌گرایانه در فرآیند جهانی شدن، عملیات روانی و فریب افکار عمومی از طرق گوناگون، تلاش در جهت تغییر الگوهای فرهنگی و بومی، ترویج سکولاریزم، بکارگیری شبکه‌های مجازی اجتماعی برای کاهش انسجام اجتماعی، تضعیف نظام فقاهتی و جایگاه مراجع عظام تقلید، ترویج ناهنجاری‌های اجتماعی به ویژه در نسل جوان، دامن زدن و تعمیق شکاف‌های حاکمیتی و اجتماعی، ایجاد شکاف میان مدیران و نخبگان و همین طور ایجاد شایعه ناکارآمدی نظام اسلامی از مهمترین محورهایی است که نظام سلطه در راهبرد جنگ نرم علیه جمهوری اسلامی ایران در پیش گرفته است.
نخبگان و به ویژه اهالی رسانه باید با شناخت دقیق تاکتیک‌های دشمن در جنگ نرم، خواسته یا ناخواسته در جهت اهداف آن‌ها حرکت نکنند.

فارس: نقش رسانه‌های خارجی در جنگ نرم علیه ایران چیست؟

اسماعیلی: رسانه‌های غربی بدون تردید تلاش می‌کنند تا با ارائه اطلاعات دسته‌بندی شده هدفدار، جامعه ما و به ویژه نسل جوان را تحت تأثیر قرار دهند.
بدون تردید سرمایه‌گذاری قدرت‌های غربی برای راه انداختن رسانه‌های فارسی اقدامی خیرخواهانه در جهت تقویت نظام جمهوری اسلامی نیست و انعکاس وسیع برخی رویدادهای داخلی کشور ـ که در بسیاری از خود کشورهای غربی هم متداول است ـ مانند اعتراض‌ها نشانه اهداف سیاسی پشت پرده برای ایجاد شکاف و بی‌اعتمادی میان مردم و نظام جمهوری اسلامی است.

فارس: وظیفه رسانه‌های داخلی در برابر این هجمه دشمن چیست؟

اسماعیلی: رسانه‌های داخلی وظیفه مهمی برعهده دارند. ابتدا باید ابزارها، روش‌ها و تاکتیک‌های دشمن در جنگ نرم را به خوبی بشناسند و سپس در جهت عکس آن اقدامات روشنگرانه انجام دهند.
به طور مثال اگر تبلیغ حاکمیت دوگانه یا اختلاف میان سران نظام محور اصلی فعالیت رسانه‌های بیگانه است، رسانه‌های داخلی موظفند با تولید مطالب اقناعی ضمن آشکار ساختن این هدف دشمن، مردم را به وحدت و یکپارچگی حاکمیت و جامعه امیدوار و مطمئن کنند.
از سوی دیگر باید توجه داشت میان نظام و مردم فاصله‌ای نیست و شفافیت در اطلاع‌رسانی، انعکاس دیدگاه‌های مختلف درون نظام و رعایت کامل قانون و اخلاق اسلامی و حرفه‌ای می‌تواند با کاهش مخاطبان رسانه‌های بیگانه، تحقق اهداف آن‌ها از جنگ نرم را با مشکل روبرو کند.
قطعاً رسانه‌های داخلی به میزان اطلاع‌رسانی شفاف و منصفانه خود می‌توانند از مخاطبان رسانه‌های بیگانه بکاهند





:: موضوعات مرتبط: رسانه‌های داخلی باید تاکتیک‌های دشمن در جنگ نرم را بشناسند , ,
:: بازدید از این مطلب : 581
|
امتیاز مطلب : 23
|
تعداد امتیازدهندگان : 10
|
مجموع امتیاز : 10
تاریخ انتشار : جمعه 29 بهمن 1389 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: